ضمانت اجرائی شرکت بیمه

ضمانت اجرائی شرکت بیمه

یکی از سوالات مهم و اساسی که مشتریان بیمه های عمر در باره ضمانت اجرایی این بیمه نامه می پرسند این است که «اگر شرکت بیمه تا ۲۰ سال آینده ورشکسته شود یا به هرصورت وجود نداشته باشد تکلیف بیمه نامه من چه خواهد شد؟!» در این مطلب با ارائه آیین نامه ها و ماده های قانوی بیمه مرکزی ایران سعی می کنیم پاسخی جامع و کامل به این سوال بدهیم.

 

ماده ۳۷.

ثبت هر مؤسسه بیمه در کشور ایران موکول به ارائه پروانه تأسیس که از طرف بیمه مرکزى ج.ا.ا صادر می شود خواهد بود. همچنین ثبت هرگونه تغییرات بعدى در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام مؤسسات بیمه‏ اى که به ثبت رسیده باشند، موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا می باشد.

 

(این ماده قانونی نشان می دهد که تمامی شرکتهای بیمه خصوصی و دولتی، تحت نظارت مستقیم بیمه مرکزی ج.ا.ا هستند و ثبت و تأسیس آنها فقط از کانال بیمه مرکزی ممکن است.)

 

ماده ۶۰.

اموال شرکتهای بیمه همچنین ودایع مذکور در مواد ۳۶ و ۴۶ قانون تأسیس بیمه و بیمه گری، تضمین حقوق و مطالبات بیمه‏ گذاران، بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان است و درصورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه، بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان نسبت به سایر بستانکاران، حق تقدم دارند. در میان رشته‏ هاى مختلف بیمه، حق تقدم با بیمه عمر است. شرکتهای بیمه نمی توانند بدون موافقت قبلى بیمه مرکزى ج.ا.ا، اموال خود را صلح حقوق نمایند و یا به رهن واگذار کنند و یا موضوع هر نوع معامله با حق استرداد قرار دهند.

 

(این ماده قانونی نشان می دهد که درصورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه تعهدات بیمه نامه ها به عهده بیمه مرکزی می باشد. این ماده نیز به این مطلب اشاره دارد که درصورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، حق و حقوق بیمه گذاران عمر، در رأس تمامی بدهکاری های آن شرکت قرار دارد و شرکت ورشکسته، قبل از تسویه هرگونه بدهی “حتی بدهی به دولت یا بدهی به بانکها یا بدهی به کسانیکه از آن شرکت چک یا سفته یا هرگونه اوراق بدهی آور دیگری دارند” تقدم دارد.)

 

ماده ۷۱.

کلیه شرکتهای بیمه که در ایران فعالیت می نمایند باید ۵۰% در رشته بیمه‏ هاى زندگى (شامل بیمه عمر وتامین آتیه ) و ۲۵% در سایر رشته‏ ها از معاملات بیمه‏ اى مستقیم خود را نزد بیمه مرکزى ج.ا.ا بیمه اتکایى نمایند.

 

(این ماده قانونی نشان می دهد که ۵۰% از حق‌بیمه‌های رشته عمر که یک شرکت بیمه از بیمه‌گذاران خود دریافت می‌کند، مستقیماً به حساب بیمه مرکزی ج.ا.ا واریز می‌شود. درقبال ۵۰ درصدی که بیمه مرکزی دریافت می کند، مکلف است تا درصورت متضررشدن یک شرکت بیمه، به نسبت حق بیمه های دریافتی، به صورت اتکایی عمل نموده و تا سهمی مشخص از ضرر و زیان را جبران کرده تا از ورشکستگی شرکت بیمه مزبور جلوگیری نماید.)

و نیز ۳۰% آن نیز شرکت بیمه ایی بعنوان وثیقه به ضمانت خواهد گذاشت که در واقع همیشه ۸۰% سرمایه تضمین شده است و ۲۰% باقیمانده بابت هزینه ها و پوششهای بیمه ایی میباشد.